torstai 10. tammikuuta 2013

Treenaamista


Eilen oltiin treenaamassa Seran kanssa. Rata oli mukava, todella paljon takaakiertoja, joita olikin hyvä treenata! :) Sera meni niin hienosti, että ohjaaja oli taas suu auki keskellä kenttää, että täh, onko tuo mun koira. Sera kuuntelee niin hienosti ja vaikka tekisin virheitä, niin se kuitenkin menee mahtavasti. Mamma on ylpeä :) Ainut huono asia on Seran keinu pelko ja se pelko ei ole mitään pientä :( Sera pelkää jo jos kuulee toisella puolen hallia keinun ja sen jälkeen yrittää vetää hallista ulos. Jostain kumman syystä on myös alkanut yhdistämään keinuun puomia ja A:ta. Ennen ei ollut minkäänlaista ongelmaa puomilla ja A:lla, mutta nyt kun radalla oli puomi, niin neiti laittoi heti pakin päälle. Jouduttiin muutamaan kertaan menemään puomi kytkettynä ja makkaroiden voimin, jonka jälkeen taas puomi alkoin sujumaan. Treenattiin myös hieman keppejä. Tähän asti ollaan menty 12 keppiä kaarilla. Muutaman kuukauden ajan ollaan otettu keskikohdilta muutama kaari pois ja neiti ei ole ollut moksiskaan. Tällä kertaa treenattiin vain 6 keppiä, niissäkin kaaret. Treenikaveri Anni katseli menoa vierestä ja kysyi että hei, ootteko kokeillu mennä ilman kaaria. Minä heti siihen, että ei tietenkään olla, koska muutamaa ollaan muutenkin vasta otettu pois 12kepillä. Anni sitten pyysi, että yrittäisin kuutta keppiä täysin ilman kaaria. Minä olin aivan epävarma, koska pelkäsin että siitä tulee takapakkia, jos menevät aivan mönkään. Päätettiin sitten kuitenkin yrittää ja minä siellä sohin kädellä sinne tänne ja yritin kulkea kumarassa. Anni siihen sitten tokaisi "Niina hei, ethän sä noin tee kun niissä on kaaret" :D Minä vaan yritin puolustella, että kun ei Sera osaa mennä päläpäläpä. Anni sitten sanoi, että koitappas mennä aivan samalla kävelynopeudella kuin yleensäkin ja käsi tasaisesti keppien lähettyvillä. Niin mitä ihmettä!! Sera meni kuusi keppiä tuosta noin vaan ilman kaaria!!! Taas kerran sai olla kieli keskellä suuta, että mitä ihmettä! Tehtiin keppejä muutamaan kertaan ja huomasin, että jos hiukankaan jäin jälkeen tai menin edellä, niin Seralta jäi yksi keppiväli menemättä. Päätettiin keppitreeni sitten yhteen täydelliseen suoritukseen ja päätin, että mennään kuitenkin vielä osalla kaarilla, että varmuutta tulee lisää :) Välillä ehkä voi koittaa 6 keppiä ilman kaaria ;)


Tänään oltiin sitten treenamaassa Xian kanssa. Hallille tultaessa huomattiin, että jahas, näköjään muita ei treeneihin tulekkaan kuin vain me, joten saimme sitten oikein yksityistunnin. Sehän ei meitä haitannut ollenkaan! ;) Xia oli taas aivan pölkkypää aluksi, juoksenteli ja haukkui kuin vimmattu. Ei olisi malttanut pysyä paikoillaan ollenkaan. Onneksi Xia on kuitenkin sellainen, että vaikka onkin innostunut, niin pysyy kyllä hallinnassa ja minun lähettyvillä. Xian kanssa mentiin ensin viiden esteen pätkää, jossa yritimme saada Xiaa irtoamaan putkelle. Neiti ei hirveän helposti irtoa, joten tämä harjoitus tuli tarpeen. Itselleni uusi asia oli jaakotus, jota yritinkin harjoitella ahkerasti. Muutaman kerran Xia haki hienosti putken, josta olin iloinen. Hyvään suoritukseen sitten lopetettiin. Yksittäisenä mentiin myös keinua sekä kuutta keppiä. Neiti hallitsi ne hienosti, joten emme liikaa sitten niitä viitsineet jankata tällä kertaa. Kerkesimme myös harjoitella kahden esteen pätkää, jossa oli tarkoituksena harjoitella valssia sekä takaakiertoja. Xian kanssa on se ongelmana, että en uskalla ottaa riskejä, vaan varmistan aina, että koira menee niin kuin pitää. Janika antoi minulle paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja, joista olen todella kiitollinen. Täytyy alkaa miettimään omaa ohjausta paljon enemmän! Xian takaakierrot menivät todella hienosti, mistä olin yllättynyt :) Vielä treenien päätteeksi mentiin neliön muotoinen rata, jossa minun oli tarkoitus juosta, ja LUJAA! Radalla oli hyppy, puomi, hyppy, A, 3 hypyn suora, putki sekä hyppy. Siinä kyllä ohjaaja saikin juosta aivan hiki hatussa, että pysyi koiran perässä :) Xia meni todella hienosti ja jopa 3 hypyn suoran meni mahtavasti! Yleensä hyppy suorissa Xia jää odottelemaan minua ja jos en ole tarpeeksi nopea, niin yrittää tulla luokse. Nyt meni niin hienosti kun huusin lujaa että ”ETEEN” ja koirahan meni! Siis vautsi vau, siihen oli hyvä lopettaa meidän treenit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti